Askerspeiderens stifinnerprogram anno 2014 er bygd opp av rundt førti merker. Merkene gir speiderne kunnskap og ferdigheter de trenger videre i sin speiderkarriere og livet ellers, og bygger fellesskap og vennskap.
Fem kategorier
Merkene er delt inn i seks kategorier, og gjenspeiler programmet til Norges KFUK-M-speidere:
Askerspeiderne har delt Friluftsliv i to: natur og friluftsliv.
Ett merke per møte
Merkene tas over en periode på to år, normalt ett per møte eller helgetur. Noen ganger tar vi flere, noen ganger ingen, men stifinnere synes det er stor stas å ta merker og for enklest mulig logistikk er merkene laget slik at alle kravene kan tas i løpet av ett møte.
Noen merker har mange krav og da er det opp til dagens leder hvilke krav som skal oppfylles for å få merket akkurat denne dagen. Programmet er under kontinuerlig revisjon og gi derfor gjerne tilbakemeldinger på kravene og opplegget.
Læringsmål
Vårt merkeprogram er tilpasset KFUK-M-speidernes speiderstige for stifinnere. Tar en speider alle merkene skal han eller hun også ha nådd læringsmålene.
Merkekravene handler enten om kunnskap eller ferdigheter speideren skal tilegne seg, eller om kreative oppgaver eller aktivteter som skal løses.
Vi har definert mål for merkene og laget et forslag til hvordan møtet kan gjennomføres. Voksne som skal være med på møtene bør også sjekke ut "les mer" nederst i merkebeskrivelsen, hvis de er usikre på hva de skal lære bort til barna. Leser man dette bør det være ikke noe problem å ikke være ekspert i temaet fra før.
Alle merkene
tro
Ved avslutningen av sin stifinnertid har en stifinner opplevd kristent fellesskap gjennom speideraktiviteter i troppen og sammen med andre speidere og deltagelse i menighetens gudstjenester. En stifinner har utviklet trygghet og nysgjerrighet i møte med kirken og kristen trospraksis.




fellesskap
Ved avslutningen av sin stifinnertid har en stifinner opplevd speiderfellesskap gjennom vennskap, aktivitet, felles seremonier, felles idealer og kontakt med andre speidere. En stifinner har gjennom speiderarbeidet utviklet sin rettferdighetssans, vilje til å inkludere og medfølelse med andre.




personlig utvikling
Ved avslutningen av sin stifinnertid har en stifinner opplevd å bli tatt på alvor, mestre nye utfordringer, sette seg mål, og lede andre i lek og på tur. En stifinner har utviklet tro på egen evne til å mestre nye utfordringer, planlegge og lede andre barn.






friluftsliv
Ved avslutningen av sin stifinnertid har en stifinner opplevd enkelt friluftsliv gjennom overnattingsturer og lek, undring og læring utendørs til alle årstider. En stifinner har utviklet respekt for naturen, glede over friluftsliv og mot og evne til å prøve nye ting.















samfunnsengasjement
Ved avslutningen av sin stifinnertid har en stifinner opplevd å bidra til utvikling av eget lokalmiljø og internasjonal solidaritet gjennom aksjoner og kunnskap. En stifinner har utviklet engasjement for sikkerhet, rettferdighet, miljøvern og fred.








