Velkommen til høstens møter

Er du beredt? Vi gleder oss til å treffe både erfarne speidere og alle som lurer på om speiding er noe for dem! 😀 Kom til Vardåsen kirke mandag 26. august og 2. september!

Høstens første møter er kl 18-19.30:

  • De store speiderne (vandrere) møtes mandag 26. august – vi har noen ledige plasser til nye speidere i 6.-10. klasse, meld din interesse! Møt opp i Under i Vardåsen kirke (kjellerinngangen).
  • De yngre speiderne (stifinnere) starter mandag 2. september – velkommen alle som går i 4. og 5. klasse! Møt opp på p-plassen ved Vardåsen kirke.

Vi har fått klatrevegg i Under

Vandrere og klatrevegg

Mandag 26. august har vandrerne speiderårets første møte. Da blir det offisiell åpning av klatreveggen inne i kirkekjelleren. Vi serverer pizza fra Peppes så det er ingen grunn til å spise middag hjemme først. Vi sees klokken 1800.

Stifinnere som var med i fjor er også velkomne på innvielsen av klatreveggen!

Om året som kommer

Alle 8. klassingene vil bli en del av førerpatruljen fra oppstart. Vi vil ha et eget førerpatruljearbeid med disse ca. hver 4. mandag. Helgen 10.-12. januar vil førerpatruljen reise på alpinhelg.

For de som starter i 7.- klasse og høyere planlegger vi nok en ny tur til vår vennskapsgruppe på Sri Lanka, sannsynligvis i 2020.

Årets vandrerlederteam består av Rolf, Geir, Charlotte, Anine og Pute. (Halvor er dessverre i førstegangstjenesten, men blir med på de tingene han kan på perm.)

TERMINLISTEN FOR 2019/2020

13.-15.09 TRÅKK 2019 - Patruljetur for alle
12.-13.10 Høsttur m/opptakelse
08.-10.11 Høsttur nr 2 for gutter
16.-17.11 Blåfjell for alle jentene / Speider-LAN for ungdomsskolegutter
08.12 Adventsfest
10.-12.01 Førertur
27.06-04.07 Sommerleir Kragenäs

Legg gjerne dette inn i familiens kalender, eller abonnere på vår kalender, se oppskrift.

Stifinnere har foreldremøte

På speidermøtene gjør vi mye forskjellig, på det første møtet får stifinnerne teste ulike aktiviteter. Velkommen til et spennede møte! Ta på speiderskjorte og skjerf om du har, og ellers klær etter vær. Vi skal være ute hele møtet.

Møtet mandag 3. september inneholder en del som er obligatorisk for foresatte til barn i 4. og 5. klasse.

Foresatte bør ta med:

  • campingstol, sitterunderlag e.l.
  • kalender/almanakk
  • kopper til seg selv og barna (vi serverer saft)

Vi ber alle som vurderer å starte fylle ut vårt skjema. Dere som var speidere i fjor trenger ikke fylle ut skjemaet. Foresatte kan gjerne melde fra at de kommer og inviterer andre til vårt Facebook-arrangement.

Ledere i år er Ingeborg, Egil og Øystein (ØLK), rover Per er assistent.

Hvorfor bli speider?

Man trenger ikke å være en mini-Lars Monsen for å bli speider 😉 – vårt mål er at alle barn skal trives i speideren og oppleve glede i fellesskap og friluftsliv. I speideren er barn og unge sammen på tvers av alder og det er fritt for individuelle konkurranser. Mange opplever dette som veldig positivt.

I en tid hvor mange opplever press om å prestere på skolen, i sosiale medier og i fritidsaktiviteter, kan speideren bli et godt pusterom. Vi tror barn og ungdom trenger speideren mer enn noen gang!

Vi opplever også at mange barn og ungdom blir lettet når de oppdager at hos oss er det klare regler og tydelige grenser for hva som er greit å si og gjøre, og ikke. Gjennom faste rammer, tydelig veiledning og mye frihet til å prøve og mestre, får speiderne våre vokse og utvikle seg.

Speidere får trening i friluftsliv, lærer å klare seg selv både ute i naturen og ellers i samfunnet, trener på førstehjelp, matlaging og leirbygging, og lærer å samarbeide og blir bevisst sin egen rolle i kameratflokken og verden – kort sagt: Speiderne får teoretisk kunnskap og praktisk erfaring de vil dra nytte av hele livet. Og ikke minst: de bygger vennskap og får mange flotte opplevelser!

Et filmteam fulgte våre jenter på tur i fjor høst. Resultatet ble reklamefilmen over.

Hvem kan bli speider?

Alle som er nysgjerrig på speiding er velkomne hos oss. Vi har tilbud til:

Les gjerne mer på vår side med Ofte stilte spørsmål (faq). 

Vi ber alle som vurderer å starte fylle ut vårt skjema.

Organisering av arbeidet

Bilde av stifinnerne.

Stifinnerne har røde skjerf. Bildet er fra en årlig konkurranse på Kalvøya.

4.-5. klasse: stifinnere – røde skjerf

Vi møtes hver mandag kveld, utenom etter helger med speideraktivitet. Noen ganger er alle stifinnerne sammen, noen ganger er jentene og guttene hver for seg, og noen ganger er vi sammen med de eldre speiderne – vandrerne.

Møtested varierer. Informasjon om hvor møtene er og hva speiderne skal ha med ligger på nettsiden samt i Google kalenderen, se lenker til terminlistene og nyheter lenger ned. Hvis det blir endringer i siste liten pga. vær eller helse e.l. sendes det informasjon på epost. Vi forventer at foresatte og ev. speideren selv følger med på informasjonen vi legger/sender ut.

Noter ned dato for helgeaktiviteter nå slik at barnet ikke går glipp av spennende turer!

Stifinnerarbeidet er voksenstyrt og vi trenger hjelp fra foresatte (foreldre, eldre søsken, besteforeldre, faddere osv.). Møtene ledes av erfarne speiderledere.

På det første speidermøtet er det et obligatorisk møte for foresatte. Velkommen!

Les mer om stifinnerarbeidet:

Vi håper du blir med! Vi ber alle som vurderer å starte fylle ut vårt skjema. Dere som var speidere i fjor trenger ikke fylle ut skjemaet.

vandrerbilde

Vandrerne har blå og grønne skjerf. Patruljene ledes av førere som går på ungdomsskolen. Bildet er fra NM i speiding.

6.-10. klasse: vandrere – blå og grønne skjerf

Vi møtes hver mandag kveld, som regel ved Vardåsen kirke. Vandrerne er delt i 3 guttepatruljer og 1 jentepatrulje. Hver patrulje ledes av 2-3 ungdommer, og det er voksne ledere med på alle vanlige møter.

De fleste vandrerne har vært stifinnere først, men det er fullt mulig å starte rett i vandrerne.

Hendelser utenom de vanlige møtene ligger i Google kalenderen, se oppskrift. Det kommer epost om ukas møte enten søndagen før eller samme dag møtet finner sted, med viktig informasjon. Pass på at speideren får med seg innholdet i denne eposten og derfor vet om møtet er ute eller inne og hva hun/han skal ta med!

Epost sendes de adressene dere oppga ved innmelding (speideren selv og foresatte). Ev. adresseoppdateringer sendes ingeborg@altern.no.

Les mer om vandrerarbeidet:

Vi håper du blir med! Vi ber alle som vurderer å starte fylle ut vårt skjema. Dere som var speidere i fjor trenger ikke fylle ut skjemaet.

Ta med en venn!

Vi håper dere kan hjelpe oss å fortelle andre potensielle speidere om tilbudet vårt:

  • Inviter med en venn på det første møtet
  • Del denne nettsiden på Facebook, i klassegrupper på Facebook, på epost osv.
  • Inviter venner til våre FB-arrangement:

Ta kontakt med Ingeborg på 94 13 18 16 ved spørsmål.

Del i sosiale medier

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of